Ścianka wystawiennicza wewnętrzna to popularny nośnik treści reklamowych i informacyjnych. Przeznaczona jest do ekspozycji wewnątrz budynków np. podczas branżowych targów i firmowych eventów, w trakcie wydarzeń kulturalnych bądź jako powierzchnia pod różnego rodzaju pokazy tematyczne. Główną zaletą ścianki wystawienniczej jest stosunkowo duża powierzchnia, skupiająca uwagę widza. Czym się kierować przy jej wyborze? Jakie są koszty zakupu ścianki wewnętrznej? Jak zaplanować ekspozycję? Gdzie ustawić ściankę? Zapraszamy do lektury krótkiego „poradnika wystawienniczego”.
Zanim kupisz
Jak sama nazwa wskazuje, ścianka wystawiennicza wewnętrzna stosowana jest w budynkach. Jeśli więc planujemy wykorzystywanie ścianki również na zewnątrz, zdecydowanie lepszym pomysłem będzie zakup ścianki plenerowej. Cena ścianek plenerowych jest zazwyczaj wyższa od tych, dedykowanych do pomieszczeń. Wynika to z zastosowanych w produkcji materiałów oraz systemów zabezpieczających przed czynnikami atmosferycznymi umieszczane wewnątrz treści.
Jeśli zdecydujemy się na zakup ścianki wystawienniczej wewnętrznej, należy się przez chwilę zastanowić nad preferowanym systemem ekspozycyjnym. Co do zasady mamy do czynienia z dwoma rodzajami powierzchni wystawowych: plakatową oraz panelową. Różnica dotyczy wielkości formatu ekspozycyjnego, a co się z tym wiąże – potencjalnych możliwości zastosowania. Ścianki plakatowe służą do umieszczania reklam oraz informacji w formacie plakatowym. Poszczególne powierzchnie ekspozycyjne oddzielone są aluminiowymi rurami, służącymi za podporę konstrukcji. Tego rodzaju systemy wystawiennicze wykorzystywane są najczęściej podczas eventów lub pokazów. Z kolei ścianki panelowe składają się z pełnych powierzchni przeznaczonych pod zadruk lub wyklejenie. Zbudowane są z paneli ekspozycyjnych, a całość ma kształt parawanu. Ich konstrukcja powoduje, że oprócz prezentowania treści, idealnie nadają się do odgradzania przestrzeni.
Cena
Cena wewnętrznej ścianki wystawienniczej zależy głównie od ilości paneli ekspozycyjnych oraz rodzaju powierzchni wystawowej, które wybierzemy do pojedynczej konstrukcji. Ścianki plakatowe można kupić już od ok. 500 – 700 zł. (ścianka wystawiennicza prosta, ścianka wystawiennicza elastyczna/zygzak, ścianka wystawiennicza pozioma na zawiasach). Zazwyczaj jednak należy być przygotowanym na wydatek ponad 1 tys. złotych. (ścianka plakatowa, ścianka ekspozycyjna plakatowa). Ścianki panelowe to wydatek minimum 1200 zł. (ścianka wystawiennicza panelowa, ścianka wystawiennicza panelowa na stopach). Cena będzie tym wyższa, im więcej powierzchni ekspozycyjnej zamówimy i im więcej materiału będzie wykorzystanych do wyprodukowania ścianki. Istnieje też często możliwość realizacji specjalnych, niestandardowych zamówień, przy czym czas oczekiwania będzie dłuższy oraz wzrośnie koszt takiego systemu wystawienniczego (tutaj można składać niestandardowe zamówienia).
Ścianka wystawiennicza wewnętrzna – montaż
Drugą, obok wielkości powierzchni przeznaczonej do prezentacji, najważniejszą zaletą wewnętrznych systemów wystawienniczych, jest łatwość montażu. Zazwyczaj do każdego kompletu dołączona jest instrukcja oraz kluczyki, ułatwiające montowanie i rozmontowywanie konstrukcji. Dzięki temu ściankę łatwo przenosić z miejsca na miejsce. Rozmontowana konstrukcja nie zajmuje też dużo miejsca, co sprzyja jej przechowywaniu.
Ustawienie i aranżacja
Jedną z istotniejszych kwestii związanych z odpowiednim wykorzystaniem potencjału wewnętrznej ścianki wystawienniczej, jest jej optymalne ustawienie. Niestety często nabywcy systemów wystawienniczych nie zwracają na to większej uwagi, wychodząc z założenia, że już sama ekspozycja przyciąga uwagę. Chociaż jest to prawda, to tylko połowiczna.
Niejednokrotnie, szczególnie podczas targów branżowych, trudno o dostosowanie otoczenia do dysponowanej przez nas powierzchni wystawienniczej. Kiedy jednak mamy tylko możliwość dopasowania otoczenia, warto ściankę traktować jako centrum aranżowanej przestrzeni, a nie jedynie towarzyszące akcesorium reklamowo-informacyjne.
Podczas wernisaży, targów lub ekspozycji celowych, ścianka, a pisząc dokładniej treść na niej umieszczona, stanowić powinna centrum wydarzenia. Widzów należy zachęcić do przyglądnięcia się szczegółom. Powinniśmy więc zadbać o łatwy dostęp do ścianki i z tego względu warto ją lokować w centralnym punkcie pomieszczenia – na jego środku bądź w tzw. ciągach komunikacyjnych, czyli przejściach między pomieszczeniami, przy wejściu lub wyjściu do i z budynku oraz przy drzwiach na taras, balkon bądź ogród, czyli tam, gdzie ludzie chętnie spędzają czas. Im większy ruch w obrębie ścianki, tym lepiej.
Wewnętrzna ścianka wystawiennicza daje też możliwość dzielenia powierzchni, a co się z tym wiąże, podzielenia obserwatorów na mniejsze grupy. Łatwiejsze zapamiętywanie treści sprzyja obserwacja w samotności lub niewielkich skupiskach, dających ludziom możliwość wymiany spostrzeżeniami. Ścianka dzieląc pomieszczenie, sprzyja więc komfortowi oglądania i zapamiętywania przekazu. Dlatego w zależności od okazji i efektu jaki chcemy osiągnąć przy pomocy ścianki, warto zastanowić się nad sposobem jej ustawienia.
Pamiętając o tych kilku prostych zasadach, zakupiona ścianka wystawiennicza będzie naszym ważnym atutem w dbaniu o jak najlepszy przekaz komunikatu przeznaczonego dla klientami lub widza.