Przestronne supermarkety, wielopoziomowe domy handlowe, wielkopowierzchniowe parkingi, kilkupiętrowe hotele. To tylko kilka przykładów wielkoformatowego budownictwa kubaturowego, które na przestrzeni ostatnich lat rozwija się dynamicznie w Polsce. Wielkie przestrzenie wewnątrz których znajdują się liczne lokale usługowe i handlowe, a coraz częściej również urzędy, wymagają starannie zaplanowanej informacji. Z pomocą przychodzi stojak informacyjny!
Kilka słów o skali
Chociaż nie sposób znaleźć w Polsce budynku dorównującego rozmiarami największym na świecie (biorąc pod uwagę wymiar podłogi jest nim Globalne Centrum Nowego Wieku w Chinach z oszałamiającą powierzchnią użytkową ponad 1,7 mln m²), to trend budowania wielkogabarytowego utrzymuje się w najlepsze. Równie dużym wyzwaniem co wznoszenie budowli, jest zaopatrzenie tego rodzaju powierzchni w odpowiednio dopasowany system informacji dla klientów. Współczesne systemy informacyjne stanowią połączenie najnowszych technologii teleinformatycznych z nieodmiennie popularnymi, tradycyjnymi stojakami. Ich użytkowa prostota powoduje, że mimo technologicznego skoku, cieszą się niesłabnącą popularnością.
Oczywiście stojaki nadają się również do powierzchni mniejszych. Najczęściej służą jako nośniki podręcznej informacji (np. na menu w restauracji lub kierunkowskazy przy hotelowej recepcji).
Czym się kierować przy wyborze?
Jak sama nazwa wskazuje, największą uwagę przy wyborze stojaka powinniśmy zwrócić na jego funkcję informacyjną. Warto zadać sobie pytanie do jakiego rodzaju informowania będziemy wykorzystywali stojak? Innymi słowy, jak dużą powierzchnię ekspozycyjną potrzebujemy oraz w jakiej formie będzie prezentowana. I chociaż może się to wydawać oczywiste, zupełnie innemu przeznaczeniu służy stojak informacyjny z tablicą ustawioną pod kątem, a innemu stojak informacyjny wskazujący kierunki. Jakie są zatem najpopularniejsze rodzaje stojaków informacyjnych?
Oprócz wymienionych powyżej stojaków z tablicą kątową (np. na menu, program konferencji lub plakat wsuwany do kieszeni kątowej) oraz drogowskazów, można wymienić jeszcze trzy dodatkowe rodzaje.
Stojaki reklamowo-katalogowe
Pierwszym są stojaki informacyjne reklamowe/katalogowe, przeznaczone głównie do prezentowania ofert. Różnią się sposobem eksponowania treści. W pierwszym przypadku mowa o stojaku z uchwytem ring. Na pulpicie umieszczane są kartki wpinane w zestaw kółek. Dzięki temu w łatwy sposób można je przekartkować. Drugi to stojak z przeglądarką na dokumenty. W tym przypadku mamy do czynienia z połączonymi ze sobą ramkami w formacie A3/A4, które bezproblemowo przeglądniemy. Tego rodzaju stojaki sprawdzają się świetnie w urzędach, gdzie służą za wzory poprawnie wypełnianych dokumentów.
Stojaki informacyjne profilowe
Drugim typem są profilowe stojaki informacyjne. Ich główna zaleta polega na tym, że wewnątrz aluminiowego profilu umieścić można więcej treści widocznej od razu, aniżeli w przypadku stojaków informacyjnych reklamowych. Ten rodzaj stojaków służy najczęściej prezentowaniu licznych, podobnych do siebie ofert (np. w biurach turystycznych lub deweloperskich). Jednym z najchętniej kupowanych jest stojak z kieszeniami plexi A4. Jego nowoczesny, minimalistyczny wygląd wpasowuje się idealnie w zasadzie w każdą przestrzeń biurowo-konferencyjną. Alternatywną wersją jest stojak z ramkami plastikowymi. Różnica między nimi polega na mechanizmie montażu poszczególnych ramek (na linkach) oraz obecności ramek otaczających eksponowaną treść.
Stojaki modernistyczne
Trzeci i ostatni rodzaj stojaka ma modernistyczny wygląd i stanowi odpowiedź na zapotrzebowania nowoczesnych wnętrz. Stojak informacyjny kwadrat to rodzaj informatora czterostronnego, służącego albo do przekazywania informacji klientom/osobom poruszającym się z różnych kierunków, albo pełniący funkcję wystawową. Sprawdzi się wyśmienicie nie tylko w centrach handlowych czy biurach konferencyjnych, ale również w prezentowaniu zdjęć lub grafik podczas wystaw w muzeach lub galeriach sztuki.
Gdzie ustawić?
Po zakupie stojaka informacyjnego warto poświęcić kilka chwil na przemyślenie miejsca, w którym go ustawimy. Jeśli ma spełniać funkcje stricte informacyjne, najlepsze lokalizacje będą znajdowały się w ciągach komunikacyjnych (alejki sklepowe, wloty i wyloty korytarzy hotelowych) lub węzłach komunikacyjnych (przejścia między budynkami, skrzyżowanie alejek i korytarzy, wejścia do pomieszczeń). Z kolei gdy zamierzmy wykorzystać stojak do funkcji prezentacyjnych, ustawienie zależeć będzie od układu pomieszczenia i rozstawienia poszczególnych elementów znajdujących się w nim.
Odpowiednio dobrany stojak informacyjny, to drogowskaz do serca klienta 🙂